Heineken: feiten die alle bierdrinkers moeten weten

Heineken is een titaan in de wereldwijde bierindustrie met een indrukwekkend netwerk van 165 brouwerijen in meer dan 70 landen. De bieren van Heineken https://znaki.fm/nl/teams/heineken/ kunnen in meer dan 190 landen gedronken worden. Het was het best verkochte bier ter wereld in 2023, volgens het Annual Brand Report van Drinks International, en het heeft zich onderscheiden als het op twee na best verkopende geïmporteerde bier in de VS, na Modelo en Corona, volgens de omzetgegevens van 2022 van het in Chicago gevestigde Information Resources Inc.

Sinds de oprichting in 1873 heeft Heineken een opmerkelijke veerkracht getoond. In een sector die gekenmerkt wordt door voortdurende veranderingen, hebben Heineken’s onwrikbare toewijding aan kwaliteit, inventieve marketingstrategieën en wereldwijde expansie ervoor gezorgd dat deze lichte amberkleurige pils in de schijnwerpers bleef staan, waardoor het vandaag de dag nog even relevant is als altijd. Vanuit zijn wortels in Nederland heeft Heineken een prestatie geleverd die veel andere merken ontgaat: het effectief bereiken van opkomende markten terwijl het trouw blijft aan zijn kernmerkidentiteit.

Ondanks het feit dat Heineken een van de meest bekende en meest gedronken biermerken ter wereld is, zijn niet zo veel mensen zich bewust van de fascinerende geschiedenis. Daar gaan we nu verandering in brengen. Lees verder om meer te weten te komen over de evolutie van Heineken en het recept voor succes!

Voordat er Heineken was, was er De Hooiberg

Heineken was niet altijd Heineken. Voordat de premium Amsterdamse brouwerij ontstond, was er De Hooiberg of, om specifieker te zijn, De Hooiberg. De brouwerij werd in 1864 gekocht door Gerard Adriaan Heineken en veranderde in 1873 haar naam in Heineken om het nieuwe eigenaarschap te weerspiegelen. Ondanks het feit dat Heineken nog maar 22 jaar oud was op het moment van de aankoop, wist hij de onderneming tot een succes te maken door zich te richten op de nieuwste brouwtechnologie. Bovendien was hij niet bang om conventies te trotseren door alleen pils te brouwen in een tijd dat de Nederlanders vooral porter en ale brouwden.

Wat vandaag de dag bekend staat als de oudste Heineken brouwerij is in feite de tweede brouwerij van het bedrijf – Heineken bouwde de brouwerij in 1873 ter vervanging van de hooibergfabriek die bijna tien jaar eerder was gekocht. De fabriek, gelegen in wat toen de buitenwijken van de stad waren, is de plek waar het Heineken merk echt tot zijn recht kwam. In hetzelfde jaar vestigde Heineken ook een andere vestiging in Rotterdam, met beide brouwerijen strategisch gelegen aan het water om de verplaatsing van ingrediënten en producten te vergemakkelijken.

Het is een van de populairste bieren ter wereld

Zeggen dat Heineken enorm populair is in zowel de VS als de rest van de wereld is overduidelijk. Volgens YouGovAmerica was in 2019 niet alleen 95% van de Amerikaanse bevolking bekend met het Heineken merk, maar was het ook het best beoordeelde bier in het land.

Niet alleen Amerikaanse consumenten hebben een enorme voorliefde voor Heineken. In 2021 verdiende het bedrijf bijna 20 miljard euro. Gezien de bijna één-op-één wisselkoers van euro’s ten opzichte van Amerikaanse dollars per november 2022 (via de Europese Centrale Bank), betekent dit dat het brouwerijbedrijf maar liefst 20 miljard dollar verdiende.

Afgezien van de dollars en centen achter de status van wereldreus, kan Heineken ook aanspraak maken op de titel van het op één na meest waardevolle bier ter wereld. Het is ook het op één na populairste merk op de app Untappd (via VinePair). Voor iedereen die twijfelt aan de status van Heineken onder de wereldwijde biermerken, de gegevens liegen er niet om.

Heineken bezit andere prominente biermerken

Als je denkt dat Heineken in 2021 in staat was om 20 miljard euro aan inkomsten te verdienen door alleen Heineken-merkproducten te verkopen, dan is de realiteit een beetje anders. We zeggen niet dat Heineken niet monumentaal populair is, maar naast zijn paradepaardje bezit, produceert en verkoopt het brouwerijbedrijf ook een vrij uitgebreid assortiment andere bekende bieren.

Het bereik van de brouwerij strekt zich uit tot bijna alle uithoeken van de wereld. Enkele van de internationaal verkochte merken zijn Edelweiss en Amstel Light, waarbij het eerste merk het populairste niet-Heineken merk van het bedrijf is. Daarnaast bezit en verkoopt Heineken populaire biermerken in Afrika, Azië en beide Amerikaanse continenten (via Heineken).

De aanzienlijke lijst van geliefde biermerken die eigendom zijn van Heineken – waaronder Lagunitas, Red Stripe en Dos Equis (via Heineken) – zal sommige Amerikaanse consumenten misschien verrassen. Aan de andere kant, als je kijkt naar de aard van bedrijfsgroei, zou een bedrijf dat al meer dan een eeuw actief is zijn bedrijfsportfolio na verloop van tijd moeten uitbreiden. Als je naar andere megamerken kijkt, zie je dat de steeds groter wordende verzameling bieretiketten van Heineken de norm is.

Het vierde de Olympische Spelen van 1928 met innovatieve reclame

Er is geen tekort aan potentiële reclamemogelijkheden voor een bedrijf. Dit is echter geen fenomeen dat alleen in deze moderne tijd voorkomt, want bedrijven zijn er altijd al op gebrand geweest om op te vallen. Het adagium “go big or go home” was zeker van toepassing op Heineken in 1928. Dat jaar, toen de Olympische Spelen in Amsterdam werden gehouden, besloot de brouwerij om een extreem grote reclame te maken. Het gebruikte een skywriter om “Heineken’s Bier” in torenhoge letters boven de Olympische menigte uit te spellen (via Heineken Collection Foundation).

De torenhoge reclame voor Heineken was niet alleen nieuw voor het bedrijf, maar de eerste keer dat een brouwerij gebruik maakte van skywriting voor marketingdoeleinden. Volgens Vox was skywriting pas uitgevonden tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog, wat betekent dat de opvallende marketingmethode nog nieuw was ten tijde van de Olympische Spelen van 1928.

De skywriting stunt van Heineken was een groots moment voor zowel de brouwerij als de Olympische Spelen in Amsterdam. Het evenement werd herdacht met een reeks memorabilia, waaronder een gelithografeerde ansichtkaart (via Lelands).

Related Posts

Leave a Reply

Text Widget

Nulla vitae elit libero, a pharetra augue. Nulla vitae elit libero, a pharetra augue. Nulla vitae elit libero, a pharetra augue. Donec sed odio dui. Etiam porta sem malesuada.

Recent Works

11
11
11
11
11
11
11
11

Recente reacties